Mráz Barbara: Absztrakt-Legyen mobiltelefon az órán vagy ne legyen?

Legyen mobiltelefon az órán vagy ne legyen?


Az egyes generációk különféle kommunikációs formákat részesítenek előnyben, ami egy generációs szakadékot képez az emberek között. A Z generáció tagjai - jellemzően az 1995 és 2010 között születtek - alapvetően különböznek az előző generációktól, mivel egy teljesen új világban nőttek fel, ahol a technika rohamos fejlődése rendkívül meghatározó szerepet játszott. A Z generáció tagjai beleszülettek a digitális technológia világába – digitális bennszülötteknek is nevezik őket - , számukra teljesen elképzelhetetlen már okostelefon, internet, információ-kommunikációs eszközök nélkül élni. Egyúttal a fiatalok tanulási szokásai is megváltoztak, amely problémát vet fel az oktatás, illetve a tanítási módszerek tekintetében. A diákok hozzá vannak szokva a gyors információáramláshoz, ezért a hagyományos oktatási módszerekkel és eszközökkel már nem lehet a tudást hatékonyan átadni számukra.

Mindez jelentős kihívás elé állít minket pedagógusokat, mivel be kell látnunk, hogy az oktatásban a hagyományos módszerek már elavultak, rugalmasan kell alkalmazkodnunk az adott generáció igényeihez a hatékony tanulás-tanítási folyamat érdekében. A diákok képesek egyszerre több dologgal párhuzamosan is foglalkozni, azonban az úgynevezett multitaskingnak azért van árnyoldala is, mégpedig az, hogy a fiatalok idegrendszere még nem erre, hanem éppen a koncentrált figyelemre van berendezkedve.  Nekünk pedagógusoknak tekintettel kell lennünk arra, hogy az okostelefonok alkalmazása az oktatásban a 21. században elengedhetetlen, azonban ennek számolni kell a hátrányaival is. A digitális eszközök alkalmat adhatnak a különböző visszaélésekre, a diákok figyelme könnyebben elkalandozhat, mivel a mobilkommunikációs lehetőségek elterelhetik a gyerekek figyelmét a tananyagról,  továbbá a mértéktelen okostelefon használat megterheli a diákok idegrendszerét.

Az oktatási folyamat során arra is figyelnünk kell, hogy ne kerüljön hátrányba egy tanuló sem az okostelefon használata miatt, mivel előfordulhat, hogy azok a diákok, akinek jobb, gyorsabb készüléke van könnyebben oldanak meg egy-egy feladatot. Az esélyegyenlőség biztosítására az lenne az ideális állapot, ha mindenki ugyanolyan készülékkel tanulhatna, azonban ez a technikai feltételek korlátozottsága miatt még sajnos nem megoldható. 

Az okostelefonoknak azonban számtalan funkciója van, melyeket hatékonyan bevethetünk az oktatási folyamatba. A fényképezőgépet használhatjuk akár jegyzetelés helyett, különböző applikációkat lehet letölteni, melyek nagyban segítik a tanulási folyamatot, online szótárakat, hanganyagokat használhatnak a diákok az idegennyelvi órákon, a számonkérésben a Kahoot nevű applikáció áll a pedagógusok rendelkezésére. Használhatjuk a helymeghatározó, iránytű, térkép, számológép, kamera funkciókat, melyek mind-mind érdekesebbé teszik a tanórát.

Összeségében megállapíthatjuk, hogy az okostelefonok használata az oktatásban számtalan lehetőséget kínál, a digitális kütyük használatával sokkal színesebbé tehető a tananyag-feldolgozás, mivel ez rendkívüli módon motiválja a diákokat, azonban az alkalmazás során felmerülő problémákról sem szabad megfeledkeznünk.



https://hvg.hu/plazs/20151116_Okostelefonok_az_iskolaban_ne_tiltsuk_has

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mráz Barbara: Konstruktív kritikai reflexió Takács Krisztián „Legyen mobiltelefon az órán vagy ne?” című blogbejegyzése kapcsán