Mráz Barbara: Konstruktív kritikai reflexió Takács Krisztián „Legyen mobiltelefon az órán vagy ne?” című blogbejegyzése kapcsán
Mráz Barbara: Konstruktív kritikai reflexió
Takács Krisztián „Legyen mobiltelefon az órán vagy ne?” című blogbejegyzése
kapcsán
Blogbejegyzésem témájaként Takács Krisztián „Legyen
mobiltelefon az órán vagy ne?” című írását választottam, erre szeretnék
kritikai módon reflektálni. A bejegyzésben a mobiltelefonok tanórai
használatának előnyeivel és hátrányaival teljes mértékben egyetértek azonban
ezt néhány pontban kiegészíteném.

A mobiltelefonok iskolai
alkalmazásánál egyetértek abban, hogy meg kell találni az arany középutat. Ez
egyáltalán nem könnyű feladat. A teljes tiltás véleményem szerint egyáltalán
nem vezet eredményre, sőt inkább lázadásra, kiskapuk keresésére sarkallja a
fiatalokat, azonban a túlzott használat szintén káros lehet. Legtöbb diák már
alapból, a szabadidejében rengeteg időt tölt képernyő előtt, és pont az iskola
az a hely, ahol a kütyühasználat csökkenhetne. Amikor a tanárok megtervezik az tanóráikat
ezt mindenképpen számításba kell venniük. Fontos, hogy megtaláljuk az
egyensúlyt az IKT eszközök tanórai alkalmazása és a hagyományos tanítási
módszerek között. Néhány kutató már talált
összefüggéseket a túlzott mértékű
infokommunikációs eszközhasználat és az elhízás, valamint a figyelemzavar
között. A fiatalok egészsége érdekében erre is fokozottan oda kell figyelni.
A
bejegyzésben szó volt róla, hogy a legtöbb esetben a tanárok nem szívesen
engedélyezik a telefonok tanórai használatát, sok iskolában az iskolai házirend
is tiltja. Véleményem szerint a tanulók figyelme gyakran okostelefon használata
nélkül is elkalandozik. Ha egy diák más
dolgokkal akar foglalkozni, akkor ezt mobiltelefon nélkül is megteszi. Ha a
diákok nem figyelnek a tanárra elképzelhető, hogy az előadás módján kellene
változtatni erre pedig az IKT eszközök használata kiváló alternatíva lehet.
Kifejezetten tetszett a blogbejegyzésben a környezettudatosság
kihangsúlyozása, mégpedig az, hogy a mobiltelefon használatával lehetőségünk
nyílik papírt spórolni, amivel hozzá tudunk járulni a környezetünk megóvásához.
A fenntartható fejlődés szempontjából ezt a pozitívumot nagyon fontosnak
tartom.
Az előnyök kihangsúlyozásánál azonban
hiányoltam a konkrétumokat a mobiltelefon tanórai alkalmazásával kapcsolatban. Az okostelefonoknak számtalan funkciója van,
melyeket hatékonyan bevethetünk az oktatási folyamatba. Használhatjuk a
helymeghatározó, iránytű, térkép, számológép, kamera funkciókat, melyek
mind-mind érdekesebbé teszik a tanórát. Különböző applikációk letöltésével
színesebbé tehető a tanórai foglalkozás, ilyen például a Kahoot nevű
applikáció, melyre a blogbejegyzésben is található utalás. Tanórákon használhatunk online szótárakat,
hanganyagokat, fordítóprogramokat, továbbá élhetünk a videómegosztók kínálta
lehetőségekkel. Az internet kiváló lehetőséget biztosít egy gyors
kutatómunkához.
Teljes mértékben egyetértek a
blog-író konklúziójával, hogy használjuk a mobiltelefont illetve a 21.század
technológiai vívmányait az oktatásban, mivel az élet minden területén nélkülözhetetlenek
már ezeket az eszközök ezért fontos, hogy a gyerekek megtanulják azokat
megfelelően használni.
https://hvg.hu/plazs/20151116_Okostelefonok_az_iskolaban_ne_tiltsuk_has
Megjegyzések
Megjegyzés küldése