Mráz Barbara: Konstruktív kritikai reflexió Takács Krisztián „Legyen mobiltelefon az órán vagy ne?” című blogbejegyzése kapcsán


Mráz Barbara: Konstruktív kritikai reflexió Takács Krisztián „Legyen mobiltelefon az órán vagy ne?” című blogbejegyzése kapcsán



Blogbejegyzésem témájaként Takács Krisztián „Legyen mobiltelefon az órán vagy ne?” című írását választottam, erre szeretnék kritikai módon reflektálni. A bejegyzésben a mobiltelefonok tanórai használatának előnyeivel és hátrányaival teljes mértékben egyetértek azonban ezt néhány pontban kiegészíteném.

Az okostelefonok rohamos terjedése az iskolákban is komoly kérdéseket vet fel. Azok a pedagógusok, akik rugalmasan alkalmazkodnak az új kihívásokhoz és nem a mobiltelefon tiltása mellett voksolnak, az előnyök mellett számos problémával  szembesülhetnek. Az oktatási folyamat során nagy figyelmet kell arra fordítaniuk, hogy ne okozzon hátrányt az okostelefon használata a tanulók körében. Hiszen előfordulhat, hogy az kerül előnybe, akinek jobb, illetve gyorsabb készüléke van. Célszerű olyan alkalmazásokat használni, amelyek minden készüléken futnak. Ritkán, de előfordul, hogy valamelyik diáknak nincs okostelefonja. Ebben az esetben megoldást jelentene  iskolai készülékek beszerzése, vagy csoportmunka során használnák a diákok a telefont, így csapatonként elegendő lenne egy-egy készülék.

A mobiltelefonok iskolai alkalmazásánál egyetértek abban, hogy meg kell találni az arany középutat. Ez egyáltalán nem könnyű feladat. A teljes tiltás véleményem szerint egyáltalán nem vezet eredményre, sőt inkább lázadásra, kiskapuk keresésére sarkallja a fiatalokat, azonban a túlzott használat szintén káros lehet. Legtöbb diák már alapból, a szabadidejében rengeteg időt tölt képernyő előtt, és pont az iskola az a hely, ahol a kütyühasználat csökkenhetne. Amikor a tanárok megtervezik az tanóráikat ezt mindenképpen számításba kell venniük. Fontos, hogy megtaláljuk az egyensúlyt az IKT eszközök tanórai alkalmazása és a hagyományos tanítási módszerek között. Néhány kutató már talált összefüggéseket a túlzott mértékű infokommunikációs eszközhasználat és az elhízás, valamint a figyelemzavar között. A fiatalok egészsége érdekében erre is fokozottan oda kell figyelni.

A bejegyzésben szó volt róla, hogy a legtöbb esetben a tanárok nem szívesen engedélyezik a telefonok tanórai használatát, sok iskolában az iskolai házirend is tiltja. Véleményem szerint a tanulók figyelme gyakran okostelefon használata nélkül is elkalandozik.  Ha egy diák más dolgokkal akar foglalkozni, akkor ezt mobiltelefon nélkül is megteszi. Ha a diákok nem figyelnek a tanárra elképzelhető, hogy az előadás módján kellene változtatni erre pedig az IKT eszközök használata kiváló alternatíva lehet.

Kifejezetten tetszett a blogbejegyzésben a környezettudatosság kihangsúlyozása, mégpedig az, hogy a mobiltelefon használatával lehetőségünk nyílik papírt spórolni, amivel hozzá tudunk járulni a környezetünk megóvásához. A fenntartható fejlődés szempontjából ezt a pozitívumot nagyon fontosnak tartom.

Az előnyök kihangsúlyozásánál azonban hiányoltam a konkrétumokat a mobiltelefon tanórai alkalmazásával kapcsolatban. Az okostelefonoknak számtalan funkciója van, melyeket hatékonyan bevethetünk az oktatási folyamatba. Használhatjuk a helymeghatározó, iránytű, térkép, számológép, kamera funkciókat, melyek mind-mind érdekesebbé teszik a tanórát. Különböző applikációk letöltésével színesebbé tehető a tanórai foglalkozás, ilyen például a Kahoot nevű applikáció, melyre a blogbejegyzésben is található utalás.  Tanórákon használhatunk online szótárakat, hanganyagokat, fordítóprogramokat, továbbá élhetünk a videómegosztók kínálta lehetőségekkel. Az internet kiváló lehetőséget biztosít egy gyors kutatómunkához.

Teljes mértékben egyetértek a blog-író konklúziójával, hogy használjuk a mobiltelefont illetve a 21.század technológiai vívmányait az oktatásban, mivel az élet minden területén nélkülözhetetlenek már ezeket az eszközök ezért fontos, hogy a gyerekek megtanulják azokat megfelelően használni.



https://hvg.hu/plazs/20151116_Okostelefonok_az_iskolaban_ne_tiltsuk_has



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mráz Barbara: Absztrakt-Legyen mobiltelefon az órán vagy ne legyen?