Mráz Barbara: Komplex módszertani megoldás-Óravázlat
Óravázlat
Név: Mráz
Barbara
Nyelvtudás szintje: B2
Életkor: 17-18 év
Mi
az óra pedagógiai célja?
Az óra
pedagógiai célja hatékony segítség nyújtása az ismeretek elsajátításához,
egyéni tanulási utak lehetőségének kialakítása. Fontos célkitűzés, a tanulók
szókincsének fejlesztése és a tanórai aktív részvétel elősegítése.
A Deutsche
Welle valamint a Kahoot oldal interaktív feladatai, játékai segítségével érdekesebbé,
interaktívvá tehetjük az órát. A tanulók sokkal motiváltabbak, ha egy
interaktív feladatot kell megoldaniuk egy kinyomtatott kérdéssor helyett. Az
oktatás során problémát jelenthet a digitális eszközök korszerűtlensége, és a
gyenge internet-hozzáférés.
Mi
az óra cél és feladatrendszere?
Az
óra célja a kommunikációs kompetencia fejlesztése, olvasás valamint hallás
utáni szövegértés fejlesztése, prezentációs technika javítása, kreativitás,
kooperáció, digitális kompetencia fejlesztése. Fontosnak tartom, hogy a
feladatok feldolgozása a diákok számára szórakoztató, érdekes legyen. Ennek
érdekében használom a számukra ismerős internetes eszközöket, alkalmazásokat.
Az ottthoni felkészülés során is bíztatom őket a nyelvtanulásnál az IKT
eszközök használatára, amely véleményem szerint az idegen nyelv elsajátításában
már nélkülözhetetlen, mivel ha valaki el akar sajátítani egy idegen nyelvet
azzal együtt kell élni. Folymatosan hallgatni, olvasni kell célnyelvi szövegeket,
idegen nyelvű csatornákat nézni stb. és ehhez az internetetn található
alkalmazások kitűnő lehetőséget nyújtatnak.
Más
tantárgyak tartalmával kapcsolatba hozható-e a tanóra tartalma? Lehet példákat
hozni a gyakorlati alkalmazás lehetőségeire?
Az
informatika órán tanult prezentációkészítést a diákok a harmadik feladatban
gyakorolhatják. A folyamatos prezentációk alkalmával olyan tudást és
tapasztalást kapnak a tanulók, mely a későbbiekben segíti őket abban, hogy
nyugalommal, önbizalommal és felkészülten tartsák prezentációikat, bármilyen
előadói helyzetben is legyenek.
Milyen
várható nehézségekre kell felkészülni?
Az óra
alkalmával adódhatnak nehézségek. Problémát jelenthet ha a diák nem rendelkezik
a megfelelő eszközzel, vagy otthon felejtette azt illetve nincs megfelelő internethozzáférése
és az iskola sem tud biztosítani. Ebben az esetben csapatmunkával áthidalható
az eszközhiányból adódó probléma. Pedagógusként figyelni kell arra is, hogy a
feladat megoldása során a diákok ne kalandozzanak el az interneten.
Milyen
előzetes ismeretek (pl. fogalmak) kellenek a tanulók részéről a témakör
eredményes elsajátításához?
A tanulók a
B2-es szintű nyelvvizsgára készülnek. A vizsgára készülés előfeltétele, hogy a
diákok rendelkezzenenk a szövegérétéshez megfelelő mennyiségű szókinccsel,
nyelvtani ismeretekkel, valamint jó kommunikációs készséggel. Az IKT eszközök
használata a többség számára egyáltalán nem jelent problémát. Rendelkezniük
kell internetes ismeretekkel, valamint tisztában kell lenniük a prezentáció
késszítés alapjaival.
Milyen
lehetőségek vannak a tanulók érdeklődésének a felkeltésére, a folyamatos
motiváció biztosítására?
A
folyamatos motiváció fenttartására az IKT eszközök használata a Z generáció
számára hatalmas segítséget nyújt. A Youtube, Kahoot, különböző internetes
oldalak által folymatosan fenntartható a tanulók figyelme. A csapatmunka, projektmunka során sokkal
motiváltabbak a tanulók, mintha csak frontális oktatásban lenne részük.
Milyen
tanulói sajátosságokat fog figyelembe venni a differenciálásnál?
A
csoportmunka során úgy alakítom, hogy minden csoportba kerüljön gyengébb
valamint erősebb képességű tanuló is. A projektmunka során projektvezetőket
választunk, akik a feladatok csapaton
belüli megosztásért, delegálásért is felelnek.
Vannak
olyan diákok is, akik csendesebbek, visszahúzódóbbak, ha az osztály előtt kell
előadniuk, ismertetniük a tanultakat, őket egy csoportba kell raknunk azokkal,
akik harsányabbak, magabiztosabbak, hogy segíteni tudják egymást, egymás
fejlődését.
Milyen
lehetséges megoldásai vannak a tehetséges, jól teljesítő tanulók egyéni
fejlesztésének?
A jól
teljesítő tanulók a projektmunka során vezető szerepet tölthetnek be ezáltal
tapasztalatot gyűjthetnek a feladatok delegálásban, a munka szervezésében. A
tehetséges tanulók a szorgalmi feladatok segítségségével fejleszthetők illetve
fel kell készülni arra az eshetőségre is, ha az órai feladatok megoldását idő
előtt teljesítik, mindig legyen számukra olyan extra feladat, amivel le lehet
kötni a figyelmüket, és kihívást jelent számukra.
Idő
|
Oktatási egység
|
Tanulási cél
|
Munka jellege (csoport/egyéni)
|
Oktatóanyag/ IKT eszköz
|
Utasítások
|
6
perc
|
1.
Bevezetés (Adminisztráció,
jelenlét ellenőrzése) után Melyik
kifejezés illik a szövegbe a hiányzó helyekre?
|
A már korábban megtanultak ismétlése, nyelvtani
ismeretek elmélyítése.
|
Csoportmunka
|
Kahoot
Quizlet nevű internetes felület
|
Válaszd ki a helyes megoldást! A feladat megoldása
során egyéb internetes felület nem használható.
|
12 perc
|
2. Hallás
majd olvasás utáni szövegértés: Tomaten
auf den Augen haben
|
A tanulók a szöveg meghallgatása majd ezt követően
az átolvasás után megtalálják a fontos információkat és értelmezik a szöveget
és megválaszolják a kérdéseket
|
Önálló munka
után a program értékeli a válaszokat. Ezt követően a válaszok, szövegértéssel
kapcsoaltaos kérdések tisztázása.
|
Deutsche
Welle internetes weboldal, interaktív német tanulás:
https://www.dw.com/de/tomaten-auf-den-augen-haben/l-19267487
|
A www.dw.com
oldalon meghallgatjuk a „Tomaten auf den Augen haben“ című videót. Ezt
követően a 2. meghallgatás mellett nyissátok meg a weboldalon található
szöveget. A hallgatás és olvasás után a weboldalon található 6 kérdés,
melyeket meg kell válaszolnotok.
|
25 perc
|
3., ECL szóbeli tételek feldolgozása, prezentáció készítése, előadása Közlekedés/Kultúra/ Munka |
A szóbeli
nyelvizsga témaköreinek feldolgozása. Információ gyűjtése az internet
segítsével Közlekedés/Kultúra/ Munka/témakörében 3 csoportban. A cél a
szóbeli kommunikáció javítása, kreativitás, kooperáció, prezentáció készségek
fejlesztése.
|
3 csoport
képzése, a csoportok gyűjtőmunkával az internet segítségével összegyűjitik a
témájukhoz tartozó információkat, újdonságokat, érdekességeket, és egy ppt
segítségével előadják 5 percben az osztálytársak előtt, közben a többiek
jegyzetelnek.
|
Internet,
ppt
|
3 csoportba
rendeződve válasszatok 1-1 projektvezetőt. A vezetők húzzanak egy lezárt
borítékot, melyben az ECL nyelvvizsga szóbeli témarkörei találhatóak. A
szóbeli témához tartozó információkat csoportmunkában az internet
segítségével gyűjtsétek össze, majd ezt követően készítsen minden csoport 5-6
diából álló prezentációt. Fontos, hogy az előadások tartalmazzanak
aktualitásokat, érdekességeket. A csoportvezető feladata a feladatok
felosztása, koordináció is. A prezentációk meghallgatása közben mindenki jegyzeteljen.
|
2 perc
|
4., Házi
feladat: Hallás utáni szövegértés
|
Hallás
utáni szövegértés valamint kommunikációs készségek javítása.
|
A youtube
csatornán található néhány perces video megtekintése után a szöveg
értelmezése tartalmának néhány
mondatban történő összefoglalása.
|
youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=E6rp5OdfadA
|
Hallgassátok
meg az alábbi linken található B2-es szintű videót több alkalommal. A házi
feladat a hallottak saját szavaitokkal való összefoglalása lesz 15-20
mondatban.
|
Megjegyzések
Megjegyzés küldése