Mráz Barbara: Komplex módszertani megoldás-Óravázlat








Óravázlat

Név: Mráz Barbara
Nyelvtudás szintje: B2
Életkor: 17-18 év
Mi az óra pedagógiai célja?
Az óra pedagógiai célja hatékony segítség nyújtása az ismeretek elsajátításához, egyéni tanulási utak lehetőségének kialakítása. Fontos célkitűzés, a tanulók szókincsének fejlesztése és a tanórai aktív részvétel elősegítése.
A Deutsche Welle valamint a Kahoot oldal interaktív feladatai, játékai segítségével érdekesebbé, interaktívvá tehetjük az órát. A tanulók sokkal motiváltabbak, ha egy interaktív feladatot kell megoldaniuk egy kinyomtatott kérdéssor helyett. Az oktatás során problémát jelenthet a digitális eszközök korszerűtlensége, és a gyenge internet-hozzáférés.
Mi az óra cél és feladatrendszere?
Az óra célja a kommunikációs kompetencia fejlesztése, olvasás valamint hallás utáni szövegértés fejlesztése, prezentációs technika javítása, kreativitás, kooperáció, digitális kompetencia fejlesztése. Fontosnak tartom, hogy a feladatok feldolgozása a diákok számára szórakoztató, érdekes legyen. Ennek érdekében használom a számukra ismerős internetes eszközöket, alkalmazásokat. Az ottthoni felkészülés során is bíztatom őket a nyelvtanulásnál az IKT eszközök használatára, amely véleményem szerint az idegen nyelv elsajátításában már nélkülözhetetlen, mivel ha valaki el akar sajátítani egy idegen nyelvet azzal együtt kell élni. Folymatosan hallgatni, olvasni kell célnyelvi szövegeket, idegen nyelvű csatornákat nézni stb. és ehhez az internetetn található alkalmazások kitűnő lehetőséget nyújtatnak.

Más tantárgyak tartalmával kapcsolatba hozható-e a tanóra tartalma? Lehet példákat hozni a gyakorlati alkalmazás lehetőségeire?
Az informatika órán tanult prezentációkészítést a diákok a harmadik feladatban gyakorolhatják. A folyamatos prezentációk alkalmával olyan tudást és tapasztalást kapnak a tanulók, mely a későbbiekben segíti őket abban, hogy nyugalommal, önbizalommal és felkészülten tartsák prezentációikat, bármilyen előadói helyzetben is legyenek.

Milyen várható nehézségekre kell felkészülni?
Az óra alkalmával adódhatnak nehézségek. Problémát jelenthet ha a diák nem rendelkezik a megfelelő eszközzel, vagy otthon felejtette azt  illetve nincs megfelelő internethozzáférése és az iskola sem tud biztosítani. Ebben az esetben csapatmunkával áthidalható az eszközhiányból adódó probléma. Pedagógusként figyelni kell arra is, hogy a feladat megoldása során a diákok ne kalandozzanak el az interneten.


Milyen előzetes ismeretek (pl. fogalmak) kellenek a tanulók részéről a témakör eredményes elsajátításához?
A tanulók a B2-es szintű nyelvvizsgára készülnek. A vizsgára készülés előfeltétele, hogy a diákok rendelkezzenenk a szövegérétéshez megfelelő mennyiségű szókinccsel, nyelvtani ismeretekkel, valamint jó kommunikációs készséggel. Az IKT eszközök használata a többség számára egyáltalán nem jelent problémát. Rendelkezniük kell internetes ismeretekkel, valamint tisztában kell lenniük a prezentáció késszítés alapjaival.

Milyen lehetőségek vannak a tanulók érdeklődésének a felkeltésére, a folyamatos motiváció biztosítására?
A folyamatos motiváció fenttartására az IKT eszközök használata a Z generáció számára hatalmas segítséget nyújt. A Youtube, Kahoot, különböző internetes oldalak által folymatosan fenntartható a tanulók figyelme.  A csapatmunka, projektmunka során sokkal motiváltabbak a tanulók, mintha csak frontális oktatásban lenne részük.

Milyen tanulói sajátosságokat fog figyelembe venni a differenciálásnál?
A csoportmunka során úgy alakítom, hogy minden csoportba kerüljön gyengébb valamint erősebb képességű tanuló is. A projektmunka során projektvezetőket választunk,  akik a feladatok csapaton belüli megosztásért, delegálásért is felelnek.
Vannak olyan diákok is, akik csendesebbek, visszahúzódóbbak, ha az osztály előtt kell előadniuk, ismertetniük a tanultakat, őket egy csoportba kell raknunk azokkal, akik harsányabbak, magabiztosabbak, hogy segíteni tudják egymást, egymás fejlődését.

Milyen lehetséges megoldásai vannak a tehetséges, jól teljesítő tanulók egyéni fejlesztésének?
A jól teljesítő tanulók a projektmunka során vezető szerepet tölthetnek be ezáltal tapasztalatot gyűjthetnek a feladatok delegálásban, a munka szervezésében. A tehetséges tanulók a szorgalmi feladatok segítségségével fejleszthetők illetve fel kell készülni arra az eshetőségre is, ha az órai feladatok megoldását idő előtt teljesítik, mindig legyen számukra olyan extra feladat, amivel le lehet kötni a figyelmüket, és kihívást jelent számukra.


Idő
Oktatási egység
Tanulási cél
Munka jellege (csoport/egyéni)
Oktatóanyag/ IKT eszköz
Utasítások


6 perc
1.        Bevezetés (Adminisztráció, jelenlét ellenőrzése) után Melyik kifejezés illik a szövegbe a hiányzó helyekre?
A már korábban megtanultak ismétlése, nyelvtani ismeretek elmélyítése.
Csoportmunka

Kahoot
Quizlet nevű internetes felület


Válaszd ki a helyes megoldást! A feladat megoldása során egyéb internetes felület nem használható.






12 perc




2. Hallás majd olvasás utáni szövegértés: Tomaten auf den Augen haben

A tanulók a szöveg meghallgatása majd ezt követően az átolvasás után megtalálják a fontos információkat és értelmezik a szöveget és megválaszolják a kérdéseket


Önálló munka után a program értékeli a válaszokat. Ezt követően a válaszok, szövegértéssel kapcsoaltaos kérdések tisztázása.

Deutsche Welle internetes weboldal, interaktív német tanulás: https://www.dw.com/de/tomaten-auf-den-augen-haben/l-19267487


A www.dw.com oldalon meghallgatjuk a „Tomaten auf den Augen haben“ című videót. Ezt követően a 2. meghallgatás mellett nyissátok meg a weboldalon található szöveget. A hallgatás és olvasás után a weboldalon található 6 kérdés, melyeket meg kell válaszolnotok.







25 perc






3., ECL szóbeli tételek feldolgozása, prezentáció készítése, előadása Közlekedés/Kultúra/ Munka

A szóbeli nyelvizsga témaköreinek feldolgozása. Információ gyűjtése az internet segítsével Közlekedés/Kultúra/ Munka/témakörében 3 csoportban. A cél a szóbeli kommunikáció javítása, kreativitás, kooperáció, prezentáció készségek fejlesztése.



3 csoport képzése, a csoportok gyűjtőmunkával az internet segítségével összegyűjitik a témájukhoz tartozó információkat, újdonságokat, érdekességeket, és egy ppt segítségével előadják 5 percben az osztálytársak előtt, közben a többiek jegyzetelnek.







Internet, ppt
3 csoportba rendeződve válasszatok 1-1 projektvezetőt. A vezetők húzzanak egy lezárt borítékot, melyben az ECL nyelvvizsga szóbeli témarkörei találhatóak. A szóbeli témához tartozó információkat csoportmunkában az internet segítségével gyűjtsétek össze, majd ezt követően készítsen minden csoport 5-6 diából álló prezentációt. Fontos, hogy az előadások tartalmazzanak aktualitásokat, érdekességeket. A csoportvezető feladata a feladatok felosztása, koordináció is. A prezentációk meghallgatása közben mindenki jegyzeteljen.








2 perc





4., Házi feladat: Hallás utáni szövegértés



Hallás utáni szövegértés valamint kommunikációs készségek javítása.



A youtube csatornán található néhány perces video megtekintése után a szöveg értelmezése tartalmának  néhány mondatban történő összefoglalása.



youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=E6rp5OdfadA






Hallgassátok meg az alábbi linken található B2-es szintű videót több alkalommal. A házi feladat a hallottak saját szavaitokkal való összefoglalása lesz 15-20 mondatban.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mráz Barbara: Konstruktív kritikai reflexió Takács Krisztián „Legyen mobiltelefon az órán vagy ne?” című blogbejegyzése kapcsán

Mráz Barbara: Absztrakt-Legyen mobiltelefon az órán vagy ne legyen?